Dlaczego droższa kawa jest lepsza

Drukuj
zdj. logo
Jeśli nie chcemy aby czekoladę, którą jedzą nasze dzieci produkowały dzieci, które nawet nie znają jej smaku a ubrania, które nosimy były szyte przez 10-letnie dziewczynki w fabrykach zagrożonych katastrofą budowlaną powinniśmy popierać Fair Trade czyli Sprawiedliwy Handel.

Fair Trade (Sprawiedliwy Handel) to według oficjalnej definicji partnerstwo handlowe oparte na dialogu, przejrzystości i szacunku, które dąży do większej równości w handlu międzynarodowym.

W praktyce oznacza to kupowanie towarów, powstających bez udziału dzieci, w sposób niezagrażający katastrofą ekologiczną dla miejsc, w których rzecz powstaje oraz gwarantujący godziwe wynagrodzenie dla producentów. Co znaczy godziwe?

Kawa produkowana w sposób konwencjonalny rośnie na plantacjach, których pracownicy zarabiają pół dolara dziennie, co daje kwotę 100 USD rocznie. Ze swojej pensji nie są w stanie wykształcić swoich dzieci ani zapewnić im opieki lekarskiej. Dzięki temu możemy rozkoszować się kawą w modnych kawiarniach. Z każdej wypitej przez nas filiżanki producenci dostaną 5-25 groszy. Takie dysproporcje ekonomiczne mają swoje korzenie w kolonialnej przeszłości Europy. Bieda krajów ogólnie nazywanych Globalnym Południem stała się podstawą bogactwa Północy. Już w latach 60-tych pojawiły się idee Fair Trade. Ruch rozwija się do dziś. Znak towarowy, którymi oznaczone są produkty powstałe zgodnie z zasadami Fair Trade należy do najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Takim znakiem opatrzone są produkty  powstałe zgodnie z systemem certyfikacji Fairtrade. Został on opracowany w latach 80. i pozwolił na wprowadzenie produktów wyprodukowanych w ramach Sprawiedliwego Handlu do masowej dystrybucji. Dzięki stworzeniu jasnego zestawu standardów, których spełnienie jest warunkiem umieszczenia na produkcie odpowiedniego znaku graficznego, konsumenci mogą mieć gwarancję, że to, co kupują, rzeczywiście zostało wyprodukowane z poszanowaniem praw człowieka ubogich producentów.

Pierwszym produktem Fair trade była kawa z Meksyku, sprzedawana w 1988 roku w holenderskich supermarketach pod marką Max Havelaar.

Więcej można dowiedzieć się na stronie
http://fairtrade.org.pl

Lista sklepów, które mogą poszczycić się oferowaniem produktów Fair Trade:
http://www.fairtrade.org.pl/linki-show-11.php

mow